לבנות תקשורת אחרת – על רגשות ותקשורת מבוססת חיזוקים חיוביים

לבנות תקשורת אחרת – מחשבות על התנהגות, תקשורת מבוססת חיזוקים ורגשות של סוסים

רגע – יש להם רגשות בכלל?
אז זהו שכן…
לכל היונקים יש מערכת זהה של רגשות ׳ליבה׳ שהתפתחו בכדי לאפשר לכולנו לשרוד.

אבל איך זה קשור לעבודה עם סוסים
ללמד סוס לעלות לקרון,
לדהור קדימה,
או לעמוד במקום אחד.

כדי להבין איך אנחנו יכולים ללמד סוסים התנהגויות חדשות או ללמד סימן מוסכם שיבקש התנהגות מוכרת, אנחנו צריכים להבין מה מניע התנהגות.

הפוסט הקודם עסק בהתבוננות על סוסים מעבר לתוויות המקובלות. החשיבות של ניתוח התנהגות, היכרות עם אופני התנהגות מהמבט האתולוגי, הכרה בצרכים בסיסיים והחשיבות של שיכלול קריאת שפת גוף.

הפעם אני רוצה להרחיב על מרכיב מרכזי שמתלווה או יכול להשפיע על התנהגות – חוויה רגשית.

רגש הוא תחושה פנימית, שמתעוררת כתגובה לגירוי חיצוני ומנגנוני היזון כימיים פנימיים. זוהי פעילות מוחית שמעוררת את תשומת הלב שלנו, מזינה את מנגנוני הפקת ההחלטות ומניעה התנהגות. זהו מנגנון בעל ערך הישרדותי לצד מנגנוני חישה אחרים שמעבירים מידע על תחושות גופניות פנימיות (כמו רעב, צמא, חום, כאב) ומידע סנסורי חיצוני.

אי אפשר לתאר את החיים בלי החוויה הרגשית. רגשות הם אלו שנותנים צבע לחוויות שאנו חווים ומשמעות לחיים.

לכולנו יש רגשות אבל החוויה הסובייקטיבית היא ייחודית ואחרת עבור כל אחד, אנחנו לא יכולים לדעת איך זה בדיוק מרגיש למישהו אחר – אבל היכולת הזו לזהות התנהגות שמלווה חוויה רגשית מאפשרת לנו להבין ולנבא התנהגויות שלנו ושל אחרים, להיזהר, להזדהות, לחמול ולחוות אמפתיה והיא חלק משמעותי ממה שמחבר אותנו יחד.

לכל חוויה רגשית יש ערך (חיובי או שלילי) ועצמה משתנה.

ההתקדמות במדעי המוח, פיתוח של מערכות מתקדמות לשיקוף והדמיה של פעילות מוחית וההתפתחות של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית שפכו אור חדש על המערכות הרגשיות באנשים ובעלי חיים כאחד.

אז מה כל זה קשור לתקשורת בין סוסים לאנשים?
התבוננות על סוסים שלוקחת בחשבון חוויה רגשית תסייע לנו לנבא התנהגות ולהבין מוטיבציה ותאפשר לנו להשפיע.
הבנה של רגשות בהקשר של למידה תאיר על ההשפעה של סוג התקשורת שנבחר בכדי להניע ולהשפיע על התנהגות.

למשל – בתקשורת הרווחת בעבודה עם סוסים מקובל להשתמש בלחץ והרפיה* (*חיזוקים שליליים):
לחץ והרפיה (או חיזוק שלילי) זו שיטת עבודה המייצרת למידה שנקראת ׳למידה הימנעותית׳ – הסוס מבצע התנהגות בכדי להימנע מתוצאה לא נעימה, אוורסיבית שמעוררת רגש שלילי, משהו מפחיד או מלחיץ (למשל – הסוס הולך קדימה בכדי להימנע ממגע של שוט, לחץ של רגל וכו).

אבל יש גם דרך אחרת – שימוש בתקשורת מבוססת חיזוקים חיוביים:
חיזוקים חיוביים –  למידה אפטטיבית –  בה הסוס מבצע התנהגות בכדי להשיג תוצאה נעימה או מהנה שמעוררת רגש חיובי – משהו משמח או מהנה שמעורר סקרנות או התרגשות (למשל – הסוס הולך קדימה בכדי להשיג משהו טעים לאכול, גירוד מנעים, משחק אהוב וכו׳).

גם אם התוצאה הנראית לעין וההתנהגות הן זהות הרגש שמניע את ההתנהגות והחוויה הפנימית שהסוס חווה הם שונים באופן מהותי.

חוויה חיובית מעודדת את הסוס לקחת חלק פעיל בלמידה ובאינטראקציה. הסוס הוא אקטיבי, יוזם ובשליטה. זוהי תקשורת שמעודדת סקרנות, יצירתיות, שיתוף פעולה, בטחון עצמי, בטחון בסביבה ואמון.

אבל אפילו מעבר לבחירה האתית או הרצון לעורר אצל הסוסים רגשות חיוביים, ללמידה הימנעותית* (*מבוססת חיזוקים שליליים, כמו לחץ והרפיה) יש חסרונות רבים: היא מצמצמת את תחושת האוטונומיה של הסוס, (ההשפעה של ההתנהגות שלו על הסביבה) שמוחלפת בראקטיביות (תגובתיות), הביטחון העצמי והסביבתי מצתמצם, חל דיכוי ביצירתיות, בביטוי וביכולות קוגניטיביות שונות כמו יכולות לפתרון בעיות. במקרים רבים הלמידה עלולה לייצר הכללה – כלומר נותרת הימנעות יותר נרחבת מהמכוון (למשל נוצר פחד משוט בלי קשר לאופן הפעולה שלו, פחד ממגע, מאנשים וכו׳…) או הגברה של ההתנהגות (למשל כשנבקש התנהגות של תנועה קדימה התגובה לבקשה תהיה דהרה ובריחה). חסרון אפשרי נוסף שיכול להופיע התנהגות אגרסיביות (נשיכה, בעיטה וכו׳) או לחלופין נראה במקרים רבים אפטיות וצמצום כללי ברצון לבצע התנהגויות עד כדי מצב של חוסר אונים נרכש (מצב פסיכולוגי באנשים ובעלי חיים כאחד) שיכול לייצר נראות של סוס ״צייתן״ כשלמעשה מדובר בסוס שנמנע מפעילות באשר היא בעקבות חוויות מרובות של היעדר שליטה בהן לא ניתנת לו האפשרות לשנות מצב בלתי נעים ומאופיינת בקבלה פסיבית של המצב ללא ניסיון לשינוי.

אם נכיר את המערכות הרגשיות ונלמד איך לעבוד עם גישות עבודה שמעוררות רגשות חיוביים נוכל לטפח סוס סקרן ושמח ללמוד, נמצא פרטנר שכיף לעבוד איתו. נוכל להחליף את הסוס הצייתן שנותן כבוד (מבוסס ביראה) בסוס הפועל מרצונו החופשי תוך שיתוף פעולה מעצים לשני הצדדים, תוך הבנה והנאה משותפות.

Clicker Training וגישות עבודה אחרות מבוססות חיזוקים חיוביים הם כלי עבודה. כלים נהדרים שמבוססים על עקרונות של מדעי ההתנהגות ותיאוריות למידה. כלים שחשוב ללמוד איך להשתמש בהם, מתי ואיך לעבוד איתם לצד סוסים – כי כמו בשימוש בכל כלי, אם הוא לא מובן או לא מיושם באופן מותאם הוא יכול לייצר תוצאות אחרות לגמרי.

בואו ללמוד לראות סוסים אחרת, ללמוד עוד על רגשות, ללמוד לעבוד עם Clicker Training וחיזוקים חיוביים, לצד מאמנים ומנחים מהשורה הראשונה מהארץ והעולם, עם חוקרי התנהגות, ומומחים בביומכניקה. להתבונן מחדש בסוסים וליצור שפה משותפת.

11 מחשבות על “לבנות תקשורת אחרת – על רגשות ותקשורת מבוססת חיזוקים חיוביים

    1. תודה ליאור,
      הקורס הקרוב נפתח בשבוע האחרון של אוקטובר,
      מחולק לשלוש יחידות לימודיות
      ונמשך לאורך 20 מפגשים שבועיים,
      בימי רביעי בין 9:00 ל 13:30
      העלות להרשמה לכל שלושת היחידות היא 5000 ש״ח
      עלות להרשמה לכל יחידה בנפרד 2000 ש״ח

      אהבתי

כתיבת תגובה